Co je flexibilní stravování (IIFYM) a jak na něj?

Flexibilní stravování (IIFYM – If it fits your macros – Jestli ti to sedí do maker..) je v podstatě opak přesně daného jídelníčku. Pojem vznikl tak, že se lidé na kulturistických fórech ptali, jestli můžou jíst např. ovesné vločky večer, jestli můžou jíst tvaroh ráno, jestli si můžou dát tři kusy ovoce nebo jestli můžou poobědvat tučnější hovězí. Odpovědí jim pak často bylo: “If it fits your macros you can (jestli ti to sedí do maker, tak můžeš)”, pro čož se později vžila nyní už známá zkratka IIFYM.

V klasickém jídelníčku máte vypsáno kdy, co a kolik toho sníst. Flexibilní stravování vám naopak dává pouze kalorie a makroživiny (tedy bílkoviny, sacharidy a tuky) a vy si pak sami sestavujete jídelníček tak, abyste dané množství makroživin a kalorií dosáhli a výrazně nepřekročili. Tedy místo daného obědu typu: 200g kuřecích prsou, 100g rýže, 150g zeleniny apod. budete pouze vědět, že máte za celý den sníst např. 120g bílkvoin, 160g sacharidů a 60g tuků. A pak už jen a jen na vás jak s těmito makroživinami naložíte. Pokud vám to vyhovuje, můžete si k obědu klidně dát již zmiňované kuřecí s rýží. Pokud však ne, můžete ho klidně nahradit třeba tofu s kuskusem či lososem s batáty. Flexibilní stravování vám tedy umožňuje daleko větší variabilitu ve vašem jídelníčku a zakomponování i takových jídel, jaké byste v běžném hubnoucím jídelníčku zřejmě nenašli. A tím myslím třeba vaši oblíbenou sušenku, kebab či popcorn. Pokud se například rozhodnete že si k večeři dáte něco tučného, stačí si pohlídat, abyste v ostatních jídlech měli co nejméně tuku a založili je hlavně na bílkovinách a sacharidech. Díky tomu si pak budete skutečně moci dopřát tučnou večeři. Avšak pozor, pořád si musíte dávat pozor abyste nepřekročili danou hodnotu makroživin (tedy v tomto případě, řekněme např. 60g tuku).

O jednotlivých makroživinách můžete uvažovat jako o určitém “rozpočtu”, který na každý den máte a je na vás za co ho utratíte. Tedy pokud se vrátím k předchozímu příkladu a mám rozpočet např. 120g bílkovin, 160g sacharidů a 60g tuk, je zcela na mě jak s ním založím a za co dané makroživiny “utratím”. Můj denní jídelníček tedy může sestávat z kuřecího masa, rýže, ovesných vloček, vajíček, zeleniny, tvarohu nebo klidně třeba z lososa, kuskusu, proteinové tyčinky, bílého jogurtu a arašídového másla. Pokud si však budu chtít “dopřát” můžu si klidně dát i hambáč a když ho správně započítám do svého denního příjmu (tzn. započítám z něj všechny bílkoviny, sacharidy i tuky a ostatní jídla o tyto hodnoty snížím) tak se rozhodně nemusím obávat, že po něm přiberu nebo že se zastaví mé hubnutí. Možná si říkáte, že je to nesmysl a že to nemůže fungovat. Ale věřte že může, tento způsob stravování používá i mnoho závodníků. Avšak většinou je nevidíme jíst hamburgery ani čokolády a to hlavně z toho důvodu, že IFYM je samoregulační. Závodníci a všichni hubnoucí lidé obecně mají většinou malý “rozpočet” tzn. málo makroživin, ze kterých můžou čerpat. A když mám “rozpočet” třeba 40g tuků a 110g sacharidů, tak zřejmě nebudu chtít většinu z toho utratit za jeden Mig Back nebo tabulku Milky a po zbytek dne pak jíst jen okurku a pár rýžových chlebíčků. naopak když mám k dispozici “rozpočet” se třeba 65g tuků a 190g sacharidů tak mě jeden Big Mac s 26g tuku a 41g sacharidů občas nezabije a pořád mi v “rozpočtu” zbude dost na plnohodnotná jídla a vím, že nebudu po zbytek dne hladovět. Schválně píšu jednou za čas, protože sami poznáte, že plnohodnotné jídlo vás prostě zasytí víc něž nějaký fastfood nebo čokoládová tyčinka a že se vám vyplatí svůj “rozpočet” utratit spíš za něj, protože to vaše bříško více uspokojí a zasytí na delší dobu. Avšak IFYM je způsob jak do své diety zakomponovat i potraviny, které nejsou tak úplně zdravé (leč to je velmi relativní pojem) a přesto pořád dosahovat svých cílů a nemít výčitky svědomí.

S IIFYM si můžete dovolit i podobné dobrůtky

I při IFYYM, stejně jako jakémkoliv jiném stylu stravování, je důležité mít vyvážený a nutričně hodnotný jídelníček. Pokud si jste v kuchyni bezradní a nevíte co vařit, dejte šanci mému novému e-booku. V něm najdete inspirace dostatek :).

Diskuze

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top