9 častých mýtů ohledně hubnutí, výživy a diety

V tomto článku se zaměříme na mýty spojené s hubnutím, výživou a různými dietami. Pokud jste v tomto oboru nováček pak věřím, že vám článek může být velmi užitečný. Najdete v něm totiž vysvětlené a vyvrácené mnohé mýty, kterými si spousta lidí, jež se zdravým životním stylem začínají zbytečně komplikuje život. 

1. Při zdvihání (velkých) vah mi narostou obrovské svaly

Bylo by moc fajn kdyby svaly skutečně rostly tak snadno, jak si většina lidí myslí. Ale bohužel to tak není. Růst svalů vyžaduje u většiny lidí daleko větší úsilí, než by si přáli. Kulturisti a kulturistky, které znáte z fotek většinou trénují daleko déle, s daleko většími váhami než vy, mají daleko lepší jídelníček a s největší pravděpodobností berou steroidy. Takže obava, že zdvihnete dvoukilovou činku (nebo klidně i osmikilový kettlebell) a stane se z vás Arnold je opravdu zbytečná… Cvičení s větší váhou způsobí maximálně to, že spálíte více kalorií a ano po určité době vám narostou svaly, ale rozhodně ne žádné velké. Budou to přirozené svaly, díky kterým bude vaše tělo vypadat pevnější a více sexy. A po určité době cvičení si možná nakonec ještě budete přát aby ty svaly rostly více, protože to skutečně není žádná sranda…

2. Při pití proteinu/ konzumování většího množství bílkovin mi narostou obrovské svaly

Občas se setkávám s tím, že si slečny hlídají množství bílkovin aby jim moc nenarostly svaly. Nebo se mě někdy někdo vyděšeně zeptá: “A nenarostou ti po tom proteinu příliš velké svaly?”. Opět platí to, co u prvního bodu. Proces budování svalové hmoty je velice zdlouhavý a náročný, takže se skutečně nemusíme bát, že po vypití proteinu nebo snězení většího množství masa se z vás stane Hulk.

3. Večer se nesmí jíst sacharidy

Opět další nesmysl. Jezte sacharidy, kdy na ně máte chuť a kdy vám to vyhovuje. Důležité je kolik sníte sacharidů celkově a ne kdy. Jednoduše – pokud budete jíst sacharidů moc (nebo i tuků,bílkovin a prostě čehokoliv) tak budete přibírat či nebudete hubnout a nezáleží na tom, jestli je sníte ráno či večer. Naopak sacharidy pomáhají spoustě lidem lépe usnout, protože jejich konzumace někomu navozuje určitý pocit únavy a uklidnění. Mezi tenhle typ lidí patřím i já a proto si často dávám k večeři ovesnou kaši a dovoluji si říct, že moje forma tím rozhodně nijak netrpí.

4. Abych zhubnul, musím jíst šestkrát denně a každé dvě až tři hodiny

A další rozšířený mýtus. Ale chcete říct pravdu? Vůbec nezáleží na tom jak často a kolikrát denně jíte, co je skutečně důležité je váš denní kalorický příjem. A to je to, co ovlivňuje jestli zhubnete či přiberete. Někomu skutečně může vyhovovat jíst tímto stylem, obzvlášť pak lidem co mají tendenci se s jídlem zanedbávat a večer vyjíst celou ledničku. Pravidelné stravování jim může pomoci se tohohle zlozvyku zbavit. Ale pak existuje další skupina lidí (do které opět patřím třeba já), kteří prostě nemají čas a možnost každé dvě-tři hodiny jíst a zbytečně by je to obtěžovalo. Pokud také patříte do této skupiny lidí, skutečně nevidím důvod proč byste se měli nutit do jídla šestkrát denně. Jen musíte počítat s tím, že vaše porce budou pravděpodobně větší než u člověka, co jí každé tři hodiny. Navíc častá konzumace potravy způsobuje klesání a stoupání inzulinu v krvi, díky čemuž můžete mít častěji hlad (což byl třeba u mě důvod, proč jsem přešla na přerušovaný půst) a já osobně také věřím, že je fajn dát občas svému trávení odpočinout a netrápit ho každé dvě hodiny příjmem nové potravy. 

5. Abych zhubnul musím málo jíst

Další častý nesmysl, kterému lidé pořád věří. Přitom většinou nemusíte jíst méně abyste zhubli, právě naopak. Většina lidí musí jíst více ale jiné potraviny. Když lidem pomáhám sestavovat jídelníčky často se mě zděšeně ptají: “To mám fakt tohle všechno sníst, abych zhubla? To spíš přiberu ne?” nebo se často lidé diví, jak je možné že toho tolik “sežeru” a přitom jsem štíhlá. Ale pamatujte že anše tělo skutečně potřebuje plnohodnotnou potravu a pokud ji nemá, tak ukládá tuk na horší časy a zpomaluje se metabolismus. A aby jste ho rozjeli, musíte se pomalu “rozjíst”. Obzvlášť pokud sportujete, nebo máte fyzicky náročnou právi, tak je skutečně potřeba tělu dodat dostatek živin. jedině tak se nebude bát “pustit” přebytečný tuk, protože nebude očekávat další strádání.

6. Abych zhubnul musím dělat spoustu kardia

Vyměňte kardio za silový trénink a možná budete překvapeni

Abyste zhubnuli, nemusíte vlastně dělat vůbec nic, stačí jen ubrat kalorie z jídla. Takže pro hubnutí skutečně není nutné kardio ale ani silový trénink či jakýkoliv jiný druh cvičení. Zhubnout se dá čistě jenom úpravou jídelníčku. Pokud však přidáte pohyb, budete spalovat více kalorií, díky čemuž budete hubnout rychleji anebo si budete moci dovolit jíst o něco více a přesto budete hubnout. Pohyb vám tedy pomůže zvýšit kalorický deficit, který je potřeba pro hubnutí. Ten se však dá vytvořit i pouhou úpravou stravy.

Takže až vám někdo bude tvrdit, že bez sportu to nejde nebo že aerobic či zumba vám jsou k ničemu, nevěřte mu. Pohyb vám pomůže a určité druhy pohybu pálí více kalorií než jiné, ale to neznamená, že je pohyb nutný nebo že jsou některé druhy sportu méněcenné. Pokud však chcete zpevnit a vytvarovat postavu (tzn. nabrat svaly) nepočítejte s tím, že si vystačíte s aerobicem či během. Zde bude potřeba se pustit do těžších vah.

7. Abych zhubnul musím trpět a mít hlad

Máte obavy, že pokud při dietě nehladovíte , tak musí být něco zákonitě špatně? Nebo vám dokonce přijde, že toho sníte strašně moc na to, že jste v dietě? Nebojte, pro mnohé je to zcela normální. Obzvláště pak pro ty, kteří byli zvyklí jíst málo (což platí u většiny žen). Takovýhle lidé často musí v dietě začít jíst více a chvíli trvá, než si jejich tělo navykne a přizpůsobí se. Proto pokud patříte mezi tuhle skupinu, pak věřte, že je zcela normální se ze začátku cítit i třeba přejedeně. Toje však způsobeno tím, že máte zpomalený metabolismus a po čase si zvyknete a budete chtít jídla ještě a ještě víc.

8. Pokud hubnu, musí mi klesat váha

Pokud jste s úpravou jídelníčku zároveň začali i cvičit, je dost možné, že vaše váha půjde naopak nahoru. Netrénované tělo totiž rychleji nabírá svaly a svaly váží více než tuk. Takže je možné, že zhubnete tuk ale zároveň naberete svaly, díky čemuž se vaše váha vůbec nepohne nebo naopak i stoupne. Existují daleko lepší ukazatele vašeho pokroku, než je váha. Pokud se o nich chcete dozvědět víc, mrkněte na můj článek.

9. V každém jídle musí být zastoupeny všechny živiny

Sleduji různé sociální sítě, kde lidé dávají fotky svých jídel. A často se zde setkávám s komentáři typu “A kde jsou bílkoviny?” nebo “Úplně tu chybí sacharidy..” či “Vždyť to jsou samé sacharidy..”. Je ideální mít ve všech jídlech zastoupeny všechny makroživiny (bílkoviny, tuky i sacharidy), avšak rozhodně to není nutné. Pokud už jste měli dost bílkovin ke snídani a k obědu, už je nemusíte mít k večeři. A naopak, pokud preferujete snídat ovesnou s banánem a jablkem, tak proč ne? O to víc bílkovin si pak dáte k obědu a k večeři. A pokud držíte nízkosacharidou dietu či jste většinu sacharidů snědli k snídani, pak opravdu není nutné si ke kuřecímu dávat rýži a není nic špatného na tom, si ho dát jen se salátem. Důležité je to, abyste za celý den snědli dostatek kalorií a makroživin, na tom kdy a v kolika porcích jich sníte už tolik nezáleží. byly však provedeny výzkumy, které prokázaly, že lepšího růstu svalů dosáhnete pokud bílkoviny rozdělíte do více menších porcí v průběhu celého dne. Avšak ten rozdíl není příliš veliký a pokud se nechystáte na soutěžní mola, není důvod řešit detaily. Nejdůležitější vždy je aby pro vás byl zdravý životní styl udržitelný a aby jím netrpěly ostatní části vašeho života a vy byli schopní normálně fungovat jako rodiče, partneři, zaměstnanci či přátelé…

Při hubnutí či tvarování postavy je strava jednoznačně to nejdůležitější. Pokud si v kuchyni nevíte rady a dochází vám nápady co vařit, vyzkoušejte můj nový e-book.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top