8 častých chyb, díky kterým nehubnete

V dnešním článku se podíváme na základní důvody, proč spousta lidí i přes veliké úsilí nehubne. Možná v osmi zmíněných bodech najdete i chyby, které děláte právě vy a které vám brání v dosažení vaší vysněné postavy…

.

.

1. Jíte málo – Možná patříte mezi to obrovské množství lidí, kteří věří, že čím více budou cvičit a čím méně jíst, tím lépe jim půjde hubnout. To může být třeba na prvních pár týdnů pravda. Ale pak se váš metabolismus přizpůsobí nízkému příjmu (tzn. zpomalí se – je to jeho obraná reakce, aby mohl přežít), přestane pálit tuky a začne vše ukládat na horší časy. K tomu abyste hubli, tedy doopravdy potřebujete jíst (a to především kvalitní a plnohodnotné potraviny) a to často více, než byste si mysleli. Pokud si nejste jistí, kolik kalorií máte za den příjmout může vám pomoci např.  IIFYM calculator.

2. Jíte moc ovoce – Často se setkávám s lidmi, kteří tvrdí věci jako “já držím dietu, k snídani jsme si dala jen dva banány a na večer taky sním jen dvě jablíčka”. Jenže víte kolik je v těch banánech a jablíčkách cukru? Samozřejmě, je to přírodní cukr, ale tělo bohužel až tak nerozlišuje mezi tím přírodním a zpracovaným, co se týká hubnutí. Ovoce samozřejmě je zdravé, ale při hubnutí se ho vyplatí omezit nebo se zaměřit na takové druhy, ve kterých je méně cukru (např. různé borůvky, jahody, maliny). Případně pokud jste velkými fanoušky ovoce a nemůžete bez několika kusů denně žít, tak to chce cukry (sacharidy) ubrat jinde. Třeba si místo příloh jako je rýže či kuskus začněte dávat brokolici či cuketu, vynechte pečivo nebo místo ovesné kaše začněte snídat vajíčka.

3. Zaměřujete se pouze na výsledky, ne na cestu – Ať už tomu věříte nebo ne, hubnutí je taky hodně o psychice. Pokud se každý den budete vážit a zkoumat v zrcadle, kritizovat se a pořád jen myslet na to, jak se všechno zlepší a změní až zhubnete, tak to nebude dobré pro vaši psychiku a pravděpodobně to bude mít negativní dopad i na vaše hubnutí. Zkuste se zaměřit i na samotnou cestu k vysněnému tělu a užívat si ji a ne pouze na výsledek, který stejně neuspěcháte.

4. Zaměňujete hlad s žízní – Spousta lidí málo pije, což je jednak špatné pro tělo celkově ale také pro hubnutí jako takové. Nedostatek tekutin může způsobit zadržování vody, díky čemuž vám váha ukáže větší číslo a vy budete vypadat zavodněnější ale také můžete často žízeň zaměnit za hlad. Pokud jste nedávno jedli a přepadne vás pocit hladu, zkuste místo jídla sáhnout po sklenici čisté vody a po chvíli třeba zjistíte, že jste vlastně vůbec hlad neměli.

5. Příliš se zabýváte dietou a cvičením – Tenhle bod v podstatě souvisí s tím třetím. Nechte cvičení a zdravou stravu, aby se staly přirozenou součástí vašeho života a ne něčím, na co budete každé ráno myslet jako na povinnost, kterou zase musíte splnit. 

6. Pijete příliš smoothies – Tohle je podobné jako bod 2. opět se jedná hlavně o ovoce, ale tentokrát v tekuté formě, což je podle mě ještě horší. protože tímto způsobem je ho snadné zkonzumovat mnohem více, aniž by vás však nějak výrazněji zasytilo. Navíc spousta lidí považuje smoothie pouze za nápoj, který si klidně dají k jídlu. Mělo by na něj být však pohlíženo spíše jako na svačinku, protože ovocné smoothie se kaloricky svačinky opravdu velmi blíží. Pokud tedy máte rádi smoothie, zkuste je brát jako jídlo a dopřávat si je třeba místo svačin či snídaní a zaměřit se nejlépe na ty čistě nebo částečně zeleninové či z nízko sacharidového ovoce. A opět platí to samé co u ovoce, pokud si chcete smoothie pravidelně a často dopřávat, uberte sacharidy jinde.

7. Jíte moc “nenápadných” kalorií – Schválně jsme napsala kalorií a ne jídla, protože jídla třeba jíte velmi málo,ale zato kaloricky velmi hodnotného a třeba si to ani neuvědomujete. Já osobně takovéhle problémy a tendence nemám,a le znám spoustu lidí, kteří něco neustále uždibují. Ono si člověk řekne, že čtvereček čokolády, půlka lžičky arašídového másla, kousek bagetky nebo kousek tučného sýra mu nic neudělá… Ono opravdu neudělá. Jenže buďte k sobě zcela upřímní, opravdu to vždycky skončí jen kouskem? Když pro ten čtvereček čokolády půjdete pětkrát, do toho arašídového másla zanoříte lžičku čtyřikrát nebo bagetku nakonec po kouscích sníte celou tak už to opravdu něco udělá, obzvlášť pokud se to děje pravidelně. Spousta lidí tímto způsobem zkonzumuje hodně zbytečných kalorií a ani o tom pořádně neví. Pokud cítíte hlad,chuť či máte jakoukoliv jinou potřebu podobné uždibování provádět, zkuste si dát sklenici vody a chvíli počkat, jestli to nepomůže nebo dělat něco, co vaši mysl plně zaměstná. Případně pokud tomu doopravdy nedokážete odolat a víte, že jedním kouskem by to neskončilo, tak může pomoci si prostě hned dát větší množství a poté tu utnout. Každý jsme jiný, ale u mě třeba neustálá konzumace jídla díky výkyvům inzulinu způsobuje to, že mám chuť na další. Proto mi pomáhá jíst větší porce a méně častěji, potom nemám tolik chutě. Třeba jste podobný typ jako já a tahle rada na vás taky zafunguje..

8. Věříte všem možným i nemožným dietám – Dnes je tolik možných typů diet – keto dieta, bílkovinná dieta, bezlepková dieta, paleo dieta… Většina z nich však nebude fungovat dlouhodobě, protože je nebudete schopní dlouhodobě dodržovat. A to se týká hlavně diet, které vyřazují určité skupiny potravin. Když je totiž znovu zařadíte, tak logicky opět znovu přiberete. V udržitelné a zdravé dietě by měly být v rozumném množství zastoupeny všechny makroživiny – tedy bílkoviny, tuky i sacharidy. Samozřejmě pokud vám vyhovuje nízkosacharidový styl stravování, nemáte příliš potřebu jíst ovoce, pečivo, přílohy nebo ovesné vločky a nebude vám to chybět a bude to dělat vašemu tělu dobře, pak směle do toho. Většina lidí to ale takhle nemá, v dietě se trápí, vyčkává na její konec a pak začne opět konzumovat to, co ze svého jídelníčku vyloučila a opět vše nabere…

Při hubnutí či tvarování postavy je strava jednoznačně to nejdůležitější. Pokud si v kuchyni nevíte rady a dochází vám nápady co vařit, vyzkoušejte můj nový e-book.

1 názor na “8 častých chyb, díky kterým nehubnete”

Diskuze

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top