Rozdíly ve spálených kaloriích mezi dvěma lidmi… Z čeho plynou?

Možná to znáte. Máte kamarádku, která je stejně stará, vysoká a váží stejně jako vy. Možná dokonce děláte podobnou práci a chodíte spolu společně cvičit, takže i aktivitu máte stejnou… Ale přesto, ona pomalu hubne na 2200 kcal a vy při 2000 kcal přibíráte…. Jak je to možné? Odkud plyne ta nespravedlnost?

Možností je samozřejmě více, já vám sem vypíši těch pár nejvíce pravděpodobných. Uvěďme si příklady na dvou dívkách se stejnými mírami a váhou a pojmenujme je třeba Tereza a Klára.

1. Tereza má více “fat free” – beztukové hmoty – Tereza dělá od dětství sport, takže za tu dobu pravděpodobně vybudovala více svalů než Klára a má méně tuku, i když to nemusí být na váze znát. Její metabolismus je pravděpodobně taky rychlejší právě proto, že je od dětství na sport zvyklý.

2. Tereza trénuje více intenzivně – Přestože trénují Tereza a Klára spolu, tak Tereza mívá kratší pauzy, k´trénuje s více kilogramy, dělá opakování rychleji apod. Rozdíly, které na první pohled třeba nejsou úplně patrné můžou na konci dne udělat rozdíl. Nebo je taky možné, že má horší fyzičku a přestože obě dvě trénují prakticky stejně, jí to prostě dá daleko víc zabrat a tudíž i více spálí.

3. Tereza má každý den více pohybu – Zatímco Klára jede do práce autem, tak Tereza tam půl hodiny jde pěší. Zatímco Klára si po práci sedne k televizi a chroupá zeleninu, Tereza jde na procházku do lesa. Leč procházka není sport, tak chůzí můžeme za celý den často spálit více než hodinovým tréninkem ve fitku,

4. Tereza se během dne nevědomě o něco více hýbe – A to i přestože obě kamarádky trénují zásadně spolu a mají prakticky stejnou denní aktivitu včetně procházek. Někteří lidé jsou už od přírody větší “šídla”, dlouho neposedí a prostě se víc hýbají. Klára při přednášce jen sedí, poslouchá a občas si něco zapíše do sešitu. Naproti tomu Tereza si neustále hraje s tužkou, poťukáva nohou, otáčí se apod. A takhle se nechovají jen na přednášce. Stejné to je i v kanceláří, kde pracují, v buse, když jedou domů, v čekárně u lékaře… Nejedná se o žádné velké či namáhavé pohyby ale i ty se sčítají a na konci týdně či měsíce mohou udělat určitý rozdíl.

5. Tereza jí více proteinu – Různé makroživiny mají i rozdílný termický efekt, což znamená, že např. při zpracování proteinů naše tělo spálí o něco více energie než při zpracování sacharidů. Rozdíl není zásadní ale opět, když sečteme všechny drobnosti, tak i tento bod může na konci měsíce něco znamenat.

6. Tereza nikdy nedržela žádné diety – A díky tomu je její metabolismus uvyklý na vyšší příjem kalorií a pokud Tereza kalorie omezí, metabolismus reaguje lépe než u Kláry, která už za život vyzkoušela spoustu drastických diet, kterými si dost možná metabolismus zpomalila. Terezin metabolismus si za dobu bez diet zvyknul, že má jídla dostatek a může tedy kalorie vesele spalovat. 

Při hubnutí či tvarování postavy je strava jednoznačně to nejdůležitější. Pokud si v kuchyni nevíte rady a dochází vám nápady co vařit, vyzkoušejte můj nový e-book.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top