Jak se zdravě stravovat na výlětě/festivalu/dovolené

Nastává nám sezóna prázdnin, dovolených, festivalů a různých delších výletů. Nepochybuji, že většina z vás tvrdě pracovala aby dostala svou postavu do stavu “bikiny ready” a někteří teď pravděpodobně mají obavy jak takovou dovolenou či delší výlet přežít aniž by příliš utrpěly vaše křivky a zároveň jste se nemuseli příliš omezovat a být před ostatními za absolutní exoty… Níže vám nabízím pár tipů jak na takovém festivalu nebo vícedenním výletu řeším stravu já. Na festivaly jezdím pravidelně už několik let a ještě se mi nestalo, že bych přibrala (jednou jsem dokonce zhubla, asi jsme podcenila svůj výdej :)).

Výlet do Prahy 🙂

Prvně je důležité si uvědomit, že takový festival či výlet vás pravděpodobně čeká párkrát za rok a pokud bude trvat pár dní, není třeba nic přehnaně hrotit. I pokud těch pár dní budete jíst méně zdravěji než obvykle, většinou se absolutně nic nestane, pokud po návratu navážete na svůj předchozí styl stravování. A i v obchůdcích po cestě, hotelových restauracích nebo festivalových stáncích se najdou zdravější varianty jídel. Možná je nebudete mít spočítané na gramy, možná tam bude nějaký ten olej navíc… Ale bude to to nejlepší, co budete moci v danou chvíli zvolit a zároveň si užijete se svými přáteli a rodinou. 

U festivalů  doporučuji nenakupovat jídlo přímo ve festivalovém areálu, ale zajít do nejbližšího obchůdku či supermarketu. Tam najdete potraviny zdravější a většinou taky výrazně levnější. Já to většinou řeším právě takhle. V supermarketu nakoupím třeba cottage, mozzarellu nebo eidam s žitným chlebem a sebou na festival pak jen do kabelky vezmu proteinovou tyčku a oříšky. Když už kupuju něco na fesťáku nebo výletě, tak sáhnu většinou po grilovaném kuřeti. To je jedna z nejzdravějších a většinou i nejlevnějších variant…

Pozor bych si dávala akorát u nějakých delších dovolených, které trvají třeba týden a déle. Pokud budete “prasit” týden či čtrnáct dní, tak to už se zřejmě na vašem těle projeví. Takže v tomto případě bych určitě vždy volila zdravější varianty jídel a nezapomínala na pohyb. 

A když už jsme u toho pohybu… Pokud budete denně plavat, ujdete spoustu kilometrů na nohách nebo se na fesťáku pořádně rozjedete, tak věřte, že možná spálíte i víc kalorií než třeba v běžný pracovní den. Nemusíte být tedy vyděšení, pokud toho sníte o něco víc než obvykle. Navíc na dovolené je spousta příležitostí jak se hýbat, kromě zmiňovaných procházek a plavání si můžete jít zaběhat, navštívit místní fitko, vypůjčit kolo, vyrazit do hor nebo se zúčastnit třeba nějaké sportovní akce pořádané na pláži.

Prostě se toho nebojte, dovču si pořádně užijte (však ji taky většina z nás má jednou za rok) a pokuste se jíst co nejzdravěji to v daných podmínkách půjde a nezapomínejte na pohyb (kterým opravdu nemusí být jen posilování). A níže už najdete moje tipy na vhodná jídla, která si na cestu do vysněné destinace přibalit.

Co si sebou vzít zdravého na festival či několikadenní výlet

Na cestu, první den či dva: Zdravé buchty muffiny, koláče… – Není nic jednoduššího než si na první či i druhý a třetí den napéci. Třeba takové fazolové brownies určitě den či dva přežijí, pokud je nebudete mít vystavené na sluníčku. Jen volte dobrůtky bez nějakého krému či topingu, ty by se rychle zkazily.

Vařená vejce

Grilované/pečené/smažené maso/tofu/tempeh

Zeleninový salát s masem/sýrem

Zdravé chipsy/hranolky – Můžete si je koupit nebo doma připravit třeba z batátů, řepy, cukety, celeru…

Žitný chleba

Proteinové palačinky – Za sebe můžu doporučit třeba ty od Prom-In nebo Myprotein.

Zdroje sacharidů :

Knacknebroty – Knacknebroty jsou na cesty skvělé, nezkazí se a moc neváží. Takže je skvěle zakomponujete i do kabelky či menšího batohu.

Rýžové chlebíčky – I u rýžových chlebíčků platí to samé. Avšak pozor- mají větší glykemický index, pokud je však zkombinujete s nějakou bílkovinou či třeba oříšky, zasytí vás na delší dobu a tolik vám nevystřelí hladina inzulinu. Samozřejmě nejsou ideální variantou ale v bojových podmínkách festivalu nebo dovolené skvěle splní účel a jsou vhodnější (a levnější) než kdybyste kupovali nějaké cukrovinky.

Ovoce – Je jasné že tahat sebou v batohu třeba banán není úplně vhodné. Ale tvrdší druhy ovoce – jako třeba jablíčko v pohodě přežijí i delší cesty a pár dní vám vydrží.

Proteinové/raw/flapjack tyčinky – Podle toho kolik přesně sacharidů chcete přijmout můžete zvolit druh tyčinky. Pokud toužíte po větší “bombě” vezměte sebou nějaké flapjacky z ovesných vloček nebo raw tyčinky plné ovoce. Jinak můžete volit proteinové tyčinky, které většinou mají okolo 20-25g sacharidů na kus /záleží na druhu) a navíc vás obohatí i o nějaké ty bílkoviny.

Zelenina – Třeba takové ředkvičky nebo oloupaná mrkev něco vydrží. Některé druhy zeleniny jako třeba okurku nebo kedlubnu si taky můžete připravit, ale doporučuju je samozřejmě sníst dřív.

Zdroje tuků:

Oříšky – Oříšky jsou kdykoliv jste na cestě opravdu skvělé jídlo. Mají dostatek zdravých tuků a kalorií, takže jich nepotřebujete obrovské množství a přetso vás skvěle zasytí a nezaberou moc místa, takže se klidně vejdou i do kabelky. Navíc jsou prakticky jedinou variantou, jak získat zdravé tuky pokud jste někde na festivalu nebo výletě.

Proteinové/raw tyčinky – V podstatě v každé proteinové tyčince najdete určité množství tuků. Pokud však chcete získat ty zdravé zaměřte se na tyčinky s přídavkem oříšků, chia či jiných semínek či třeba kokosu (např. raw tyčinky od Bombusu nebo Lifebar jsou skvělými zdroji zdravých tuků a z těch proteinových to pak jsou třeba Purebar od Prom-in nebo oříškové tyčinky od Questbar)

Zdroje bílkovin:

Proteinový drink – Tady asi není třeba nic vysvětlovat. Pokud potřebujete rychle doplnit bílkoviny a nějakou tu energii můžete sáhnout po proteiňáku. Většina výrobců navíc nabízí i malá jednodávková balení, takže sáček jen vysypete do vody, prošejkujete a máte svačinku.

Proteinové tyčinky – Opět skvělá varianta rychlého jídla, které se dá přibalit do každého batůžku či kabelky. Podle toho jaké makroživiny přesně potřebujete můžete volit druh tyčinky. Pokud toužíte po menším obsahu sacharidů, tak si pořiďte třeba Myzero od Myprotein nebo nějakou Questbarku. Pokud naopak toužíte po větším obsahu sacharidů a méně bílkovinám, pak volte nějakou tyčinku s rostlinným proteinem jako třeba od Bombusu. Variant je opravdu mnoho, takže si může vybrat každý.

Sušené maso – Další skvělá varianta, která nezabere moc místa, nemá moc kalorií,ale dodá hodně bílkovin a navíc i dobře chutná.

A na závěr bych ještě doporučila potravinu, která vám pokryje úplně všechny makroživiny a zároveň moc dobře chutná. Jedná se o Protein Break! od Extrifitu. Je to něco ve stylu kaše a na její přípravu vám stačí jen voda, lžička, asi minutka času a nějaká nádobka ve které vše rozmícháte. Připravuje se na studeno a byla mým velkým pomocníkem na zažehnání hladu jak na festivalech tak na výletech.

Hledáte inspiraci na plnohodnotné dobrůtky, které sebou můžete vzít třeba i na festival? V mém e-booku si určitě i vy přijdete na své.

1 názor na “Jak se zdravě stravovat na výlětě/festivalu/dovolené”

  1. Pingback: 14 NEJČASTĚJŠÍCH OTÁZEK OHLEDNĚ TRÉNINKU III. - Fit with Petra

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top