11 tipů jak bojovat proti záchvatovitému/emociálnímu přejídání

Znáte to taky? Myslím, že se to už stalo spoustě z nás… Člověk se po dodržování zdravého a vyváženého jídelníčku a po spoustě času stráveném ve fitku přejí vším, co je doma. V tu chvíli když do sebe cpeme všechny sladkosti a chipsy se cítíme fajn, . Pomáhá nám to se vypořádat se smutkem, nudou, či jen prostě příliš přísnou dlouhotrvající dietou… Ale co potom? Potom máme výčitky, pocity že na nic nestojíme, že nic nezvládneme, že máme slabou vůli a že jsme všechnu snahu minulých dnů (týdnů) během jednoho dne pohřbili. Ale nebojte, určitě nejste s tímhle problémem sami. Všichni jsme jenom lidi a já vám v dnešním článku přináším pár tipů, co pomáhá či pomohlo mě, aby se podobné situace v budoucnosti už neopakovali. Máte vy nějaké tipy a rady pro ostatní? Co funguje na vás?

1. Věřte si – Věřte si, že to vše zvládnete a chutě či nutkání na to se přejíst ustojíte. Určitě už jste toho v životě spoustu zvládli – dodělat školu, najít si dobrou práci, již dříve zhubnout, naučit se cizí jazyk, porodit dítě… Tak proč byste nezvládli tohle? Vždyť jde přeci jen o jídlo 🙂 

2. Jezte v pravidelné časy, nejlépe 3 hl. jídla a 2 svačiny – Je to oblíbená a často doporučovaná strategie. Pravidelný příjem potravy pomůže zamezit “vlčímu hladu” při kterém člověk sní vše, na co jen přijde. Pomoci může si i předem naplánovat, co přesně budete jíst. 

3.  Jezte jídla bohatá na objem, která vám zaplní žaludek – Jezte pro objem! To znamená především hodně zeleniny, která vám nejenom zaplní žaludek, ale má i spoustu vitamínů.

4. Jezte “vybalancovaná jídla”, která obsahují všechny makroživiny – To vás opět zasytí a dodá dostatek energie. Pokud máte problémy se záchvaty přejídaní, určitě bych se vykašlala na nějaké low crab, low fat apod. diety. Jezte prostě vyváženě s dostatkem proteinu, tak aby vám nic nechybělo a neměli jste potřebu si to kompenzovat.

5. Neškatulkujte jídla na špatná a dobrá – Tyhle škatulky jen vytvoří nezdravý strach k jídlu, kdy i po snězení pouhé kostičky Milky budete mít ze sebe špatný pocit. Navíc mimochodem třeba takové zdravé arašídové máslo má na stejné množství daleko více kalorií než nezdraví medvídci Haribo. Neexistují špatná a dobrá jídla, pouze špatné a dobré množství. Přiměřené množství průmyslově zpracovaných potravin vás nezabije, naopak absolutní vyhýbání se jim a odpor k nim může později způsobit další epizodu přejídání se jimi (viz. bod 6).

6. Vykašlete se na dietní mentalitu – Nemusíte jíst jen “zdravé” potraviny a jen kuřecí a brokolici, abyste měli hezkou postavu a byli zdraví! Zaveďte pravidlo 80/20, tzn. 80% potravin by mělo být průmyslově nezpracovaných, bohatých na živiny (takových jaké si představíme pod pojmem “zdravé jídlo” – tedy např. ovesné vločky, kuřecí prsa, ovoce, zelenina, oříšky, čočka…) a 20% může být cokoliv, co vám zrovna příjde k chuti (tedy ano – i čokolády, sušenky, bombóny). Samozřejmě, pokud chcete hubnout, je důležité pořád sledovat kalorie, ale pokud se nechystáte na nějakou soutěž, nneí důvod držte drastické diety na libovém masu a zelenině. Zařazení všech potravin do vaší diety pomůže zamezit budoucím extrémům a nutkáním se “zakázanými a nezdravými” potravinami přejíst.

Jedině taková dieta je totiž udržitelná.

7. Věnujte pozornost skutečným signálům hladu – Máte opravdu hlad nebo se jen nudíte? Hlad často zamezujeme za nudu anebo se jídlem snažíme kompenzovat různé problémy či nešťastné pocity. Vždy, když chcete něco sníst tak se nejdříve zamyslete, jestli se jedná opravdu o hlad. Pokud si nejste jistí položte si otázku co vlastně chcete jíst. Čokoládu? Arašídové máslo? Co představa jezení třeba tvarohu s ovocem či vajíčkami s knaeckenbrotem? To už nezní tak dobře? Pak zřejmě nemáte hlad ale jen chuť nebo se snažíte jídlem kompenzovat něco jiného…. Pokud vás i přesto tyhle pocity nepřecházejí, zkuste si místo toho dát třeba čaj a pokud tyhle pocity do hodiny nepřejdou, najezte se (nejlépe něčeho plnohodnotného).

8. Zaměřte se na zdravý životní styl jako něco, co vám pomůže se cítit dobře, nejen vypadat – Zdravý životní styl by neměl být jen honbou za krásnou a vypracovanou postavou ale měl by být především o tom se cítit dobře, fyzicky i psychicky. Pokud budete věčně na nervy a ve stresu z toho že přiberete nebo že jste snědli něco špatného, tak to jen cesta do pekel a rozhodně ne udržitelný styl života. Lepší je nemít sixpack ale být štastným a vlídným člověkem a to vám jistě potvrdí i vaši kamarádi, partneři a rodina.

9. Nekompenzujte přejezení se přehnaným kardiem či hladovkou následující dny – Tohle jen vytváří nezdravý a nekončící cyklus, který se neustále opakuje. Jednoduše se přes svou epizodu přejezení přeneste a následující den se vraťte do starých kolejí. Všichni jsme jen lidi o občas podlehneme nutkáním a děláme chyby. Pokud ze sebe máte špatný pocit, dejte si třeba delší procházku nebo jděte s rodinou/partnerem třeba na brusle ale výčitky a přehnané kompenzace nemají cenu a jen vám ublíží.

10. Buďte v kuchyni kreativní – Nevařte pořád to samé! Vařte z různorodých surovin, obměňujte přílohy, zeleninu, kterou do jídla přidáváte i ovoce, které svačíte. Nebojte se tvořit nové varianty a i když nemáte moc času, zkuste obměnit alespoň drobné věci. To vše vám jídelníček zpestří a udělá ho zábavnějším a opět – udržitelnějším. 

11. Hlavně se nenuďte – Spousta z nás se k jídlu uchyluje jen z nudy, to i já dobře znám. Najděte si tedy nějaké koníčky, kterým si můžete věnovat a které vás zabaví. Vzpomínáte si jak jste si jako děti dlouhou dobu hráli a úplně zapomněli na hald, jak vás maminka musela několikrát volat k obědu a vy jste znechuceně šli do kuchyně, že už zase musíte jíst? Tak si najděte nějaký koníček, který vás právě tak zabaví, že úplně zapomenete na vše okolo. Něco co vás udělá štastnými… Pro mě je to třeba psaní tohohle blogu, hraní her nebo čtení knih. A když nevím co, jdu na procházku nebo se zdokonaluji v němčině.

Když se nudíte, běžte si třeba zacvičit 🙂

Nejlepší prevencí jakýchkoliv záchvatů vlčího hladu je vyvážená strava. Pokud si už nevíte v kuchyni rady, co dalšího ukuchtit, nechte se inspirovat v mém e-booku.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top