10 věcí, které bych si přála vědět na začátku své “fitness cesty”

V dnešním článku jsem si pro vás připravila soupis takových deseti hlavních bodů, které bych si přála na začátku své cesty ke zdravému životního stylu vědět o stravování a jídle. Kdybych tyhle všechny body znala, ušetřila bych spoustu času ale i stresu, který mi mnohé mé omyly či neznalost přinesly. 

Doufám tedy, že článek může pomoci začátečníkům, u kterých slyším a vidím podobné mýty pořád a zároveň pobavit ty z vás, kdo už se o zdravý životní styl zajímají déle a společně tak zavzpomínat na naše “telecí léta” ve fitness.

Napadají i vás něco, co byste vzkázali svému starému já ohledně zdravého životního stylu? Dělali jste podobné chyby jako já nebo jste se jich díky nějakému mentorovi či větší informovanosti vyvarovali?

1. Je úplně jedno, kolikrát denně jíte – A to vám můžu říct jako někdo, kdo s tím má vlastní zkušenosti. Vyzkoušela jsem sedm jídel denně, dvě jídla denně a nyní se uchýlila k (většinou) čtyřem. A není v tom opravdu žádný rozdíl, pokud jíte stejné množství kalorií! Delší pauzy mezi jednotlivými jídly vám nezpomalí (ani nezrychlí) metabolismus. 

2. Sacharidy večer nezpůsobují tloustnutí, pro někoho můžou být naopak večer úplně super – Už jste to možná někde slyšeli. Sacharidy neví, kolik je hodin. Jde o celkové množství sacharidů (a kalorií), které přijmete za den. Mám kamarádku, která jí vždy večer ovesnou kaši s banánem a říká, že se jí takhle líp usíná. Sacharidy vám totiž můžou mimo jiné pomoci i s usínám a to tím, že vás trochu utlumí. A pokud se vám lépe usíná s plným žaludkem tak směle do toho.

3. Tuk nás nedělá tlustými, dokonce ani cukr ne – Co nás dělá tlustými je nadměrný příjem kalorií a je úplně jedno jestli jsou z tuků, sacharidů nebo bílkovin.

4. Kompletní vyhýbání se sladkostem a fast-foodu je neudržitelný nesmysl – A tenhle nesmysl vás vyřadí vás ze společenského života. Samozřejmě není dobrý nápad chodit s kamarádkami dvakrát týdně do cukrárny, ale jednou za čas se opravdu nic nestane. A po jednom dortu či hambáči vám six pack z břicha nezmizí. Naopak vehementní vyhýbání se všemu, co může být jakkoliv nezdravé způsobuje stres, a až se všechen stres nahromadí může se stát, že ten dortík nesníte jeden, ale zpucujete celou lednici. A hubnutí stres taky nepomáhá… Já se v určité době dokonce vyhýbala jakýmkoliv akcím s kamarády v restauracích, barech či kavárnách, protože jsem měla strach z toho, že si tam dám něco nezdravého a zničí mi to kompletně postavu. Teď si čas od času někam, i na ten dortík,  zajdu a s postavou se mi nic nestalo. Naopak mi to pomohlo psychicky, protože teď vedu daleko spokojenější a společenštější život ve kterém si nemusím nic zcela odpírat.

5. Každá forma stravování vám pomůže zhubnout, protože vytvoří kalorický deficit – U žádné formy diety, ať už jde o low carb, keto, low fat či IF, se nejedná o zázrak. Co u všech funguje společně je právě již zmiňované vytvoření kalorického deficitu. Díky tomu hubnete. Ne díky tomu, že nesnídáte nebo nejíte žádnou rýži a ovoce… Vezměme si za příklad třeba low carb diety. Těstoviny u nich nahradíme cuketou a chleba třeba okurkou. Samozřejmě, že tímto stylem zhubnete, protože cuketa má daleko nižší kalorickou hodnotu než těstoviny a zrovna tak má okurka daleko méně kalorií než chleba! To však neznamená, že by nás chleba dělal tlustými. Jde jen o celkový příjem kalorií (viz bod č.3).

6. Neexistují perfektní a na všechny skvěle pasující forma stravování – A pokud vám někdo tvrdí že ano, je to lhář. Na každého platí něco jiného a nenechte si tedy (ani jako začátečníci) od nějakého rádoby profíka nakukat, že třeba jen keto dieta funguje. Anebo, že musíte jíst přesně takové množství sacharidů, bílkovin a tuků jako tvrdí on. Že to funguje skvěle na něj ještě neznamená, že to bude fungovat na vás. Takhle to bohužel není a co se týká stravy a jejího vlivu na nás tak tohle člověk bohužel musí pracně vyzkoušet sám na sobě.

Zdravý životní styl by vám měl především dělat radost 🙂

7. Low-fat je (především pro ženy) nesmysl – Pokud tedy není vaším cílem si absolutně zničit hormonální systém a vypadat všechny vlasy a mít příšernou pleť. Každé tělo tuky potřebuje. A ženské s hormonálních důvodů o to více. Pokud chcete mít krásnou pleť, pevné vlasy a nehty, na low fat dietu se vykašlete.  Low-fat diety bohužel stále vídám celkem často. Tuk má vysokou kalorickou hodnotu a většinou i daleko menší objem než sacharidy a bílkoviny. Proto spoustu lidí napadne zhubnou tím, že ho téměř zcela vyřadí z jídelníčku a tím tak ušetří větší množství kalorií.

8. Je možné jíst “nezdravé” potraviny jako čokoládu či pizzu a přitom stejně hubnout (či minimálně nepřibrat) – Dříve jsem se domnívala, že třeba kousek Milky je do diety (nebo i jen udržování) absolutní NE, protože Milka přeci není zdravá. Jak jsem se se zdravou stravou seznamovala více a dostala jsem se k IIFYM, zjistila jsem, že si člověk může dát čokoládu či tučný sýr a ono se opravdu hubnutí nezastaví. Dokonce existují i lidé, kteří hubli jen na pizze, proteinovém nápoji a zmrzlině (já osobně bych to tedy nedoporučovala, ale je to fakt, který zde chci zmínit). Hubnutí je totiž jenom o tom vydat víc kalorií, než jich přijmete a teoreticky je jedno, jestli jste je přijali z ovesných vloček nebo z Kit Katu.

9. Jídlo, dieta, zdravý životní styl a udržitelná pěkná postava jdou i bez stresu a trpení – Dlouhou dobu jsem se domnívala, že abych měla pěknou postavu tak pro ni musím celý život trpět. Dokonce jsem se i domnívala, že pokud člověk co se týká stravy nějakým způsobem netrpí a nestrádá, tak to není prostě ono. Myslela jsem si, že pěkná postava znamená, že už si nikdy nedám zmrzlinu či muffina (či jedině jejich zdravější verzi) a že vždy budu muset jen závistivě pozorovat ostatní, jak jí co chtějí bez jakéhokoliv vážení či počítání. Po pár letech (ano, bohužel opravdu letech) jsem zjistila, že to vlastně jde i bez stresu. Že pokud člověk jí intuitivně, avšak má zhruba nějaký přehled o kaloriích a pravidelně sportuje, tak si opravdu může dát i něco sladkého a může jíst jídla, která ho zasytí a plně uspokojí… Že není nutné celý život strávit na kuřeti a nudlemi z cukety. A díky tomuhle objevu mě nakonec i zdravý životní styl opravdu začal bavit. Přestala jsem ho vnímat jen jako hon za co nejlepší postavou ale jako něco, co mě opravdu baví.

10. Nemusím se chovat jako závodnice, když jí nejsem – Dlouhou dobu jsme věřila, že to, co člověk vidí na Youtube nebo Instagramu je ta jediná a správná cesta. Že když to takhle dělá ta holčina ve videu, tak já přece musím taky. Jenže mi nějak nedošlo, že ona se připravuje na závod, ale já jsme úplně normální holka…Proto nepotřebuji vážit každou ovesnou vločku a nechávat si 20g banánu na zítra, protože bych pak snědla o 3g více sacharidů. Stejně tak nepotřebuji dělat hodinu kardia denně… Tohle si uvědomit mi hodně pomohl pobyt v Německu. Nevím, jestli to vidíte podobně, ale v Čechách jsem se často setkávala s dotazy s typu “a na jakou soutěž se ty připravuješ” apod. Myslela jsem tedy, že závodění je něco zcela běžného a že každý, kdo chodí do gymu to dělá. V Německu se “jede” daleko volnější styl a osobně v mém fitku neznám nikoho, kdo by se na soutěž připravoval. Většina lidí chodí do fitka jen pro zábavu.


Jste na začátku a nevíte, jak a co zdravého si uvařit? Dostatek inspirace najdete v mém e-booku.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top