10 často kladených otázek ohledně přerušovaného půstu (IF)

IF v našich končinách pořád není moc známým stylem stravování a proto existuje spousta zmatku ohledně toho, jak ho provádět a k čemu vlastně slouží… Připravila jsem si tedy pro vás seznam nejčastěji kladených dotazů s odpověďmi. Pokud chybí něco, co by vás zajímalo, neváhejte se zeptat…

1. Co můžu během postní doby jíst a pít?

Jíst nemůžete nic (proto se tomu říká půst, že:). Pít můžete cokoliv co nemá kalorie nebo jich to má opravdu málo. To znamená, že např. voda, čaj, kafe (bez cukru samozřejmě ale nemělo by vadit přidání malého množství mléka), dietní cola, bcaa apod. by rozhodně neměly narušit váš půst. Povolené jsou taky žvýkačky bez cukru.

2. Jak dlouho je nejlepší se postit? Je nejefektivnější metoda 14:10, 16:8 nebo snad 20:4?

Je to především na vás a na to jak vám to bude vyhovovat a jak to sedne do vašeho každodenního rozvrhu. Mělo by platit, že čím delší dobu se postíte, tím více byste měli spalovat tuky. Ale pozor, většina průzkumů ohledně IF se týkala mužů nebo zvířat. Pokud jste tedy žena, je lepší to vyzkoušet sama na sobě co sedne a co se vám bude nejvíce líbit. A rozhodně se nenechte svazovat nějakými obvyklými časy půst. Když vám vyhovuje držet půst 17 hodin místo 16cti nebo 13 hodin místo 14cti tak neváhejte a běžte do toho. Rozhodně to neznamená, že jiné než obvykle užívané časy nebudou fungovat.

3. Proč se díky IF hubne? Na jakém principu vlastně funguje?

Každá dieta funguje na principu, že omezíte kalorie a právě díky tomuto omezení kalorií hubnete. IF je na tom stejně, existují nějaké teorie a průzkumy, že by člověk měl díky určité době bez jídla lépe spalovat tuk, ale všechny jsou poněkud vágní a dá se říci, že IF obecně ještě nebyl moc prozkoumán.

Každopádně pro mě (a věřím že i pro většinu dalších lidí)  je snažší vytvořit kalorický deficit při větších porcích jídla. Člověk má pak pocit sytosti a toho, že si vlastně vůbec nic neodpírá i když vlastně drží dietu. Díky tomu pak pro vás je snažší dietu držet dlouhodobě.

4. V jakou dobu je nejlepší držet půst? Ráno nebo spíše večer?

Většině lidem vyhovuje si půst naplánovat spíš na ranní dobu. Většina z nás právě v tuhle dobu pracuje a tak se nám lépe vydrží bez jídla, protože na něj vlastně často ani není pořádně čas. Tím jak člověk pořád něco dělá, tak na jídlo ani nepomyslí, takže je v tuhle dobu snadné držet půst. A třeba já jsem typ člověka, který se bez snídaně obejde ale bez večeře teda ani náhodu. Každopádně existují lidi co to mají opačně a pokud to jste i vy, není důvod proč si půst nenaplánovat spíše na večerní dobu.

5. Nezpomalí mi IF metabolismus?

Určitě jste už taky slyšeli, že by člověk měl jíst šest jídle denně a každé dvě až tři hodiny jinak si přece zpomalí metabolismus, začne ukládat tuk, ztrácet svaly…  Jenže to co zpomaluje váš metabolismus je dlouhodobý nízký kalorický příjem, ne určitá doba ztrávená bez jídla. Důležitý je tedy váš celý denní (týdenní) příjem a ne to kolik kalorií měla vaše snídaně, svačina a večeře… Pokud vám to vyhovuje klidně snězte všechny vaše kalorie v jediné porci jídla.

6. Existuje nějaká skupina osob, která by se měla IF vyhnout?

IF by měl praktikovat pouze zdravý a dospělý člověk. Určitě není IF vhodné pro těhotné a ani se nedoporučuje pro kojící ženy. Pokud jste někdy měli problém s poruchami příjmu potravy, taky by určitě bylo lepší zvážit, než se do IF pustíte.

7. Musím vyloučit/přidat do jídelníčku určité skupiny potravin,aby IF fungovalo?

Ne. Jediným stravovacím pravidlem, které je třeba při IF držet je právě postní doba. Jinak neexistují žádná “pravidla” ve smyslu toho, co jíst a nejíst. Ale jak už jsem zmiňovala výše, i při IF hubnete kvůli kalorickému deficitu. Pokud tedy budete jíst hranolky a dortíky, pravděpodobně se vaše váha nehne. Avšak i při IF si rozhodně dejte o to větší pozor, aby byl váš jídelníček vyvážený a obsahoval všechny makroživiny.

8. Můžu při postní době cvičit? Musím cvičit, aby bylo IF efektivní?

Při postní době určitě můžete cvičit (i já to dělám). Za nejlepší považuji si naplánovat cvičení na dobu, než prolomíte půst. Tzn. nejlepší podle mě je si zacvičit a pak se rovnou najíst. Můžete si však i zacvičit a v půstu pokračovat. Často se však v tomto případně doporučuje používat BCAA, aby vaše svaly dostaly alespoň něco po pořádném sportovním výkonu.

A co se týká nutnosti cvičení, tak ta určitě není. Ale cvičení či jakýkoliv druh sportu vám pomůže vytvořit vyšší kalorický deficit bez nutnosti ubírat na množství jídla, takže je určitě super ale není nutné.

9. Jaké jsou nejlepší tipy pro někoho, kdo chce s IF začít, jak se ubránit hladu?

Důležité je především něco dělat, abyste se zbytečně nezabývali myšlenkami na jídlo. Pak je také důležité pít hodně tekutin, hlad často zaměňujeme za žížeň a tekutiny vám dodají pocit plnosti. Pokud jste v krizi použijte dietní colu, žvýkačky bez cukru nebo třeba oslaďte čaj stévií. V případě, že se začnete cítit na omdlení, bude lepší půst přerušit a zkusit ho příště zase o něco prodloužit. Nebo je taky možné, že půst prostě není pro vás a nedělá vašemu tělu dobře. Pak je určitě dobré nejít přes nepříjemné pocity a vykašlat se na tento styl stravování.

10. Může mít IF nějaké negativní důsledky?

Jak už jsme zmiňovala, někomu prostě delší oba bez jídla nedělá dobře. Takovýmto lidem může být na omdlení, na zvracení apod. Většinou tyhle projevy bývají způsobeny tím, že vaše tělo není na delší bou bez jídla zvyklé a až si zvykne, tak přejdou. Ale určitě se nevyplatí je podceňovat! 

Z diskuzí také vím, že někteří lidé měli při IF problémy s bolestí hlavy nebo s nespavostí (toto se týká především lidí, kteří drží půst večer anebo drží různé vícedenní půsty). U mě osobně se žádný takový negativní příznak nevyskytoval, takže jsme s IF spokojená. Ze začátku se mi akorát trochu motala hlava, když jsem se pokoušela o nějakou větší fyzickou aktivitu. Dnes už bez problému cvičím v postní době a zdá se mi, že moje výkony jsou dokonce i lepší.

Káva vám pomůže zahnat pocity hladu, já na ni nedám dopustit 🙂

Někdy se u žen také může vyskytnout vynechání/posunutí menstruace právě díky IF (nebo obecně díky hubnutí či větší fyzické námaze) pokud se to stane občas a vše se srovná, asi nebude důvod to řešit. V případě něčeho dlouhodobějšího ovšem bude lepší se poradit s lékařem (a to platí v případě jakýchkoliv zdravotních komplikací – ať už jsou spojené s IF či ne).

I při IF, stejně jako jakémkoliv jiném stylu stravování, je důležité mít vyvážený a nutričně hodnotný jídelníček. Pokud si jste v kuchyni bezradní a nevíte co vařit, dejte šanci mému novému e-booku. V něm najdete inspirace dostatek 🙂

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top